Skip to content

ANTİFRİZ NEDİR VE OTOMOBİLİME NEDEN KOYMALIYIM?

Antifriz: Otomobilinizin antifrize gerçekten ihtiyacı var mı?

Otomobilinizin motoru, kontrol edilmezse ciddi hasara neden olabilecek kadar çok ısı üretir. Bu nedenle antifriz otomobilinizin bakımında hayati önem taşımaktadır. Antifriz, su ile karıştırıldığında ve radyatörünüze eklendiğinde, motorunuzun soğutma sistemindeki çeşitli metal parçaları korur ve yağlarken motor hararetinin düzenlenmesine yardımcı olur.

 

Antifriz nedir ve bir otomobil için neden bu kadar önemlidir?

Antifriz, motor sıcaklığını düzenlemeye yardımcı olmak üzere radyatörünüze (su ile birlikte) koyduğunuz renkli bir sıvıdır. Temel bileşeni suyun donma noktasını düşüren ve kaynama noktasını yükselten etilen glikoldur. Bu da, radyatörünüzdeki suyun donmasını, kaynamasını veya buharlaşmasını önlemeye yardımcı olur.

Yakıt ve yağ ile birlikte, düzgün çalışan bir motor için antifriz kullanımı temel gerekliliktir. Antrifiz kullanılmazsa, yanmadan kaynaklanan ısı motorun hızla aşırı ısınmasına ve hatta tamamen bozulmasına neden olur. Antifriz ayrıca suyla temas eden soğutma sistemi bileşenlerini de yağlayarak metal bileşenlerin paslanmasını önler

 

Antifriz ve soğutma sıvısı aynı şey midir?

"Antifriz" ve "soğutma sıvısı" terimleri genellikle birbirinin yerine kullanılır, ancak bu doğru değildir. Antifriz, motor soğutma sıvısının bir bileşenidir. Soğutma sıvısının antifriz ve su karışımı olduğunu söylemek daha doğrudur.

Bir motoru serin halde tutmak için tek başına su yeterli değildir. Yanmadan açığa çıkan ısı sonunda kaynamaya neden olur. Yaz aylarında, su tek başına buharlaşabilir ve kışın ise donarak işe yaramaz hale gelebilir. Çoğu otomobil üreticisi, radyatörünüzde bir 50/50 oranında su ve antifriz karışımı kullanılmasını önermektedir.

 

Antifriz neden değiştirilmelidir?

Aracınızdaki tüm sıvılar gibi, antifriz de zamanla işlevini yitirir ve sonunda daha asidik hale gelir. Bu, radyatöre ve su pompası, hortumlar, termostat ve radyatör kapağı gibi diğer önemli soğutma sistemi bileşenlerine zarar verebilecek şekilde korozyona neden olur.

Radyatörünüzde pas, kir ve diğer zararlı partiküller de birikebilir. Bu gibi kirleticiler antifrizlerin motor sıcaklığını düzenleme kapasitesini tehlikeye atacaktır. Bu, motorun aşırı ısınmasına, bir motor bloğunun ve hatta silindirine giden bir piston kaynağının çatlamasına yol açabilir.

 

Antifriz ne sıklıkla değiştirilmelidir ve bunu nasıl yaparım?

Aracınızın manualine danışın, antifrizin mevsim geçişlerinde kontrol edilmesi önemlidir. Genelde klasik antifrizlerde senede bir, organik antifrizlerde 3-5 yılda bir değişim tavsiye edilir.

Antifrizi değiştirirken, radyatörünüzü ve motorunuzu en az bir saat soğumaya bırakın. Kaputu açın ve radyatör ve hortumlarda çatlak veya sızıntı olup olmadığını kontrol edin. Hasarlı parçaların değiştirilmesi veya onarılması gerekecektir. Radyatör kapağını sökün. Radyatörün tahliye tapasını gevşetin ve soğutma sıvısını tahliye edin. Tapayı sıkın, radyatöre saf su doldurun ve motoru 10 dakika süreyle çalıştırın. Motoru soğumaya bırakın ve bir kez daha tahliye edin. Daha fazla saf su ekleyerek radyatöre radyatör iç temizleyicisi doldurun. Tahliye sırasında su berraklaşana kadar bu işlemi tekrarlayın. Son olarak, radyatörü bir 50/50 oranında antifriz ve saf su karışımı ile doldurun ve radyatör kapağını yerine takın.

 

Otomobile antifriz koyma yöntemi

Motorunuzu ve radyatörünüzü en az bir saat süreyle soğumaya bıraktığınızdan emin olun. Hassas bir 50/50 oranında antifriz ve saf su karışımı hazırlayın. Radyatör kapağını dikkatlice sökün, antifriz çözeltisini ekleyin ve kapağı değiştirin.

Kullanma kılavuzunuz bu gibi prosedürler için nihai başvuru belgenizdir, bu yüzden her zaman ilk olarak kılavuza başvurun. Ayrıca, otomobilinizin soğutma sıvısı sisteminin basınçlı olduğunu ve tehlikeli miktarda ısı biriktiğini hatırlamanız da önemlidir. Bu işlemi asla motor ve radyatör sıcakken yapmayın. Uygun güvenlik tedbirlerinin alınmaması ciddi yaralanmalara neden olabilir.